تاریخ انتشار : ۱۳:۳۶ ۱۴۰۰/۰۵/۱۴

  دسته : مطالب مشاوره ای و آموزشی

چرا باید ریاضی بخوانیم؟


چرا باید ریاضی یاد بگیریم؟

درس ریاضی همواره یکی از دروسی بوده که دانش‌آموزان در انتهای دو سر طیف عشق یا نفرت از آن قرار می‌گیرند و کمتر کسی است که احساسی خنثی نسبت به ریاضی داشته باشد. هر معلم ریاضی، هر روزه با این سوال مواجه است که "چرا باید این را یاد بگیریم؟" ، " چرا باید ریاضی بخوانیم؟". شاید یکی از پاسخ‌ها، این باشد: " برای اینکه وقتی بزرگ شدید، در تکالیف ریاضی بچه‌هایتان کمکشان کنید!". گرچه این پاسخ مزاح‌آمیزی است اما در پاسخی دقیق‌تر به این سوال می‌گوید: "ریاضی کمک می‌کند در آینده درهای زیادی رو به موفقیت برای شما گشوده شود."
 
گرچه شاید تمام معلم‌های ریاضی، پاسخ‌های منحصر به فرد و معقول خود را به این سوالات داشته باشند اما به طور کلی می‌توان این پاسخ‌ها را در دو دسته بزرگ قرار داد: تاثیر ریاضی بر موفقیت شخصی، تاثیر بر زندگی روزمره.

یاد گرفتن ریاضی برای مغز مفید است

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که ریاضی یاد می گیرند، نقاط خاصی در مغزشان نسبت به دیگران فعال تر است. در نتیجه می توانند قشر خاکستری مغز خود را گسترش دهند و نسبت به بقیه بهتر عمل کنند. این نواحی از مغز باعث می شود که آن ها بتوانند کار های مختلف ذهنی را هم زمان با توجه بصری و قدرت تصمیم گیری ارتقا دهند و ارتباطی بین کار های مختلف برقرار کنند و به طور کل توانایی مغزی بیشتری داشته باشند.

ریاضیات مهارت و توانایی حل مسئله را بالا می برد

ریاضی باعث می شود که قدرت منطقی و استدلالی شما افزایش پیدا کند. تفکر محاسباتی باعث می شود که به جهان اطراف خود نگاه و تفکر انتقادی داشته باشید. همیشه برای هر چیزی به دنبال دلیل منطقی بگردید و همین باعث می شود مسائل و مشکلات زندگی را با استراتژی بهتر حل کنید.

شاید بتوان گفت موفقیت هر کس، به مهارت او در حل مسائل زندگی وابسته است. به عبارت دیگر مهارت حل‌مسئله، به فرد کمک می‌کند از پس مسائل و مشکلات زندگی بر آید و بهترین تصمیم را برای حل مسائل پیچیده بگیرد. صرف نظر از اینکه فرد دارای چه مقام، مسئولیت و شرایطی در زندگی است، قدرت و مهارت حل مسئله، به او کمک می‌کند از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشد و پیشرفت کند. اما اینکه هر کدام از ما با چه مسائل یا مشکلاتی در زندگی آینده خود روبه‌رو خواهیم شد، اغلب نامعلوم و غیرمنتظره است از همین روست که کلاس ریاضی می‌تواند نقش آماده‌سازی ذهن ما را برای روبه‌رو شدن با چالش‌های زندگی آینده برعهده بگیرد.

کاربرد ریاضی در زندگی روزمره

ریاضیات در زندگی روزمره نیز کاربردهای زیادی دارد و اگر بخواهید از پس مسائل جزئی زندگی تان برآئید باید حداقلی از ریاضیات بدانید. برای مثال اگر شما دو لیتر، بنزین در باک خودرو داشته باشید و قرار باشد 50 کیلومتر رانندگی کنید، آیا تصمیم به ادامه مسیر می‌گیرید؟ اگر نتوانید جواب سوال را به خوبی محاسبه کنید مجبور خواهید شد ساعت‌ها در جاده پیاده‌روی کنید.

 هرچه دانش‌آموزان بیشتر و بیشتر از دروس پایه مثل ریاضیات دوری می‌جویند به همان میزان، در آینده نسل تحصیل‌کرده، از توان فکری و مهارت‌های حل‌مسئله برای روبه‌رو شدن با چالش‌های پیچیده جهانی تهی می‌گردند. همان‌طور که فلسفه، به پرورش تفکر انتقادی کمکی می‌کند، ریاضیات، جبر و هندسه نیز، تفکر منطقی دانش‌آموزان را تقویت کرده و قدرت حل مسئله و مواجهه با مسائل پیچیده دنیای امروز را به کودکان امروز و بزرگسالان آینده هدیه می‌دهد. بنابراین تدریس و آموزش ریاضیات، نه تنها برای نظام آموزشی هر کشور یک ضرورت به حساب می‌آید بلکه برای توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعتی آن کشور نیز اهمیت انکارناپذیری دارد.


چند مثال ساده از نقش ریاضی در زندگی روزمره این چنین است:

  • فرزند شما نیمه شب، دچار تب شدیدی شده است روی شیشه تب‌بر نوشته به ازای هر 10 کیلو از وزن کودک، 1 قاشق چای‌خوری دارو مصرف شود، اگر فرزند شما 15 کیلو باشد، چند قاشق دارو به او خواهید داد؟
  • فرض کنید شما و چند نفر از دوستانتان به رستوران رفته اید و حالا قرار است صورت حساب را به صورت اشتراکی پرداخت کنید. سهم شما چند خواهد شد؟
  • برای رنگ کردن اتاق‌های خانه، با توجه به متراژ و ارتفاع دیوار‌ها، به چند سطل رنگ نیاز دارید؟
  • یک فروشگاه، درصد تخفیفی برای فروش فصلی خود در نظر گرفته، آیا می‌توانید قیمت اجناس آن را حساب کنید؟

شاید در برخورد با هر یک از این موقعیت‌ها، هر بزرگسالی آرزو می‌کرد، شاگرد بهتری در کلاس درس ریاضی بود.

 

مطالب تصادفی

رفتار نادرست والدین و کاهش انگیزه درسی

رفتار نادرست والدین و کاهش انگیزه درسی

رفتارهای نادرست والدین که باعث کاهش انگیزه درسی دانش آموزان می شوند: 1.   تصویر منفی و نگران کننده از ...

مشکلات رایج در درس ریاضی

مشکلات رایج در درس ریاضی

در مطالعه مشکلی ندارم ولی از امتحان نتیجه خوبی نمی‌گیرم. دلیل اصلی این امر این است که برای مطالعه ریاضیات، فقط ...

بسته های آموزشی پرگاس

بسته های آموزشی پرگاس

بسته های آموزشی چیست؟ تا حالا توجه کردید که چرا بعضی از دانش آموزان مطلبی را با دیدن فیلم آموزشی بهتر ...

آزمون های تشریحی آنلاین پرگاس

آزمون های تشریحی آنلاین پرگاس

در سال های اخیر تاثیر نمرات امتحان نهایی در آزمون سراسری ورود به دانشگاه پررنگ تر از پیش شده و ...